نوشته شده توسط : افشار

 

 

 

 

 

جهان در حال تغییر است و دیگر مایه شگفتی انسان نیست تا هر روز یك تكنولوژی جدیدتر ، او را به كنترل بر دنیای اطرافش ، مسلط تر سازد چراكه همواره نگاه انسان به استفاده از تكنولوژی های پایدارتر بوده است .

 

 می توان ادعا كرد در سالیان گذشته پیشرفت خاصی در زمینه تكنولوژی جوشكاری صورت نگرفته بود . در واقع این ظاهر و قابلیت های دستگاههای جوشكاری بوده اند كه هر روز تغییر می كردند و این تغییر به سرعت ادامه داشت .

 

اما اینك یك تكنولوژی جدید در خدمت پیشرفت و فراگیری صنعت جوشكاری قرار گرفته و آن تكنولوژی اینورتر است . این تكنولوژی مناسب جوشكاری انواع فولاد و خصوصاً جوشكاری آلومینیوم می باشد.

 

 

 

در گذشته دستگاههای جوشكاری بر پایه ترانسفورماتور بوده اند در واقع ورودی 380 220 ولت با فركانس 50 هرتز یكترانسفورمر .

 

 این ولتاژ نسبتاً بالا به یك جریان 50 هرتزی ولتاژ پایین تبدیل می شود . سپس این جریان با ولتاژ پایین، توسطیكسو می شوند .

 

 معمولاً این خروجی ، توسط تقویت كننده های ، DC انواعی از پل های ركتیفایر به جریان جوشكاری خروجیمغناطیسی كنترل می شوندعملكرد ترانسفورمرها درفركانس 50 یا 60 هرتز معمولاً نا كارآمد می باشد .

 

گرمای زیادی در ترانسفورمر تولید شده وترانسفورمر نیز باید نسبتاً بزرگ و سنگین باشد . بخش مهمی از انرژی ، صرف گرم كردن ترانسفورمر و فضای اطراف آن میشود .

 

 این قبیل دستگاه ها كما بیش حدود 200 كیلوگرم وزن و یك متر مكعب حجم دارند . علاوه بر آن ، در صورت استفادهاز انرژی بافركانس 50 یا 60 هرتز ،ایجاد سیگنال ها محدود شده و از 120 سیگنال در ثانیه بالاتر نمی روند .

 

بنابراین پالسكردن جریان جوشكاری با سرعت بیشتر در عمل غیر ممكن استدر منابع تغذیه اینورتری ، از همان فركانس 50 هرتز استفاده می شود . اما به جای تغذیه مستقیم آن به ترانسفورمر ، دریكسو می شود و بعد به قسمت اینورتری منبع تغذیه كه توسط سوئیچ های حالت جامد در DC ابتدا بصورت فركانس 50 هرتزفركانس بالا - ولتاژ بالای پالسی شده، با DC فركانس 20000 هرتز قطع و وصل می شوند ، وارد می گردد .

 

سپس این نیرویمناسب برای جوشكاری تبدیل گشته و در نهایت نیز ، DC وارد شدن به ترانسفورمر قدرت اصلی به ولتاژ پایین 20000 هرتزیوارد مدارفیلترینگ و یكسو سازی می شود .  در آموزش تعمیر جوش اینورتر كنترل خروجی توسط كنترل های حالت جامد كه سرعت سوئیچ شدن ترانزیستوررا تعدیل می كنند ، انجام می گردد

 

 

 

مزیت دستگاههای كنترل اینورتر چیست ؟

 

 

 

ترانسفورمر قدرت اصلی كه با توان 20000 هرتز كار می كند ، به مراتب بهینه تر وكارآمدتر از انواع 50 هرتزی آن است كهاین به معنای كوچك شدن قابل توجه ترانسفورمر می باشد .

 

بعنوان مثال در مقایسه بادستگاههای ركتیفایر ترانسفورمری باحدود 100 تا 200 كیلوگرم وزن ، دستگاههای مشابه اینورتری اورین الكتریك حدود 8تا 40 كیلوگرم وزن دارند.

 

بنابراین ازمزایای سبك و قابل حمل بودن دستگاههای اینورتری لذت خواهید برددیگر برتری دستگاههای اینورتری ، بهره وری اقتصادی آنها می باشد .

 

بعنوان مثال، در آموزش تعمیرات جوش اینورتر مقدار جریان اولیه در یك دستگاه اینورترسه فاز با جریان خروجی 200 آمپر، 12 آمپر می باشد. اما این جریان در مدل های ترانسفورمر معمولی حدود 18 آمپر در جریانهای مشابه است.

 

 اگر چه گاهی اوقات در زمینه صرفه جویی در تبدیل سیستم های ترانسفورمر به اینورتر اغراق می شود ،اما میتوان گفت شما بطور سالیانه حداقل % 15 و بسته به سایر شرایط تا % 30 در زمینه نیروی مصرفی ، كاهش هزینه خواهیدبسیار یكنواخت و عاری از هرگونه نوسانات DC ورودی به دستگاه ، در سیستم اینورتری به یك AC داشت . علاوه بر اینها، برقدر جوشکاری دی سی خواهد بود” STABLE ARC “ معمول 50 هرتزی تبدیل می شود و نتیجه آن دستیابی به قوس پایدار

 

         

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: